زمان مطالعه : ۱ دقیقه و ۲۱ ثانیه

توضیحات دکتر صالحی در مورد واکسن آنفلوآنزا

%D8%A2%D9%86%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D9%86%D8%B2%D8%A7.jpg

به دلیل قرنطینه و استفاده از ماسک که در دوران کرونا انجام می‌شد، چند سالی بود که شاهد طغیان آنفلوآنزا نبوده‌ایم و آنفلوآنزا کمتر فرصت جولان پیدا می‌کرد. اما بسیاری از متخصصان بر این باورند که هر پنج سال یک بار شاهد طغیان آنفلوآنزا هستیم و با توجه به شرایط موجود امسال یا سال آینده این طغیان محتمل است.

«افراد دارای علایم سرماخوردگی باید به پزشک مراجعه کنند و به‌طور معمول بیشتر موارد آنفلوآنزا با استراحت و مصرف مایعات فراوان و استفاده از مسکن‌های معمولی بدون درمانی خاص بهبود می‌‌یابد.»لازم به ذکر است همه افراد مبتلا به آنفلوآنزا نیاز به داروی ضدویروس ندارند و پزشکان در مواردی داروهای ضدویروس تجویز می‌کنند و با تمهیدات در نظر گرفته شده داروهای مورد نیاز به صورت خوراکی شامل قرص و کپسول و شربت در اختیار افراد قرار می‌گیرد. در حال حاضر واکسن ایرانی و خارجی در بازار موجود است. اگر افراد در گروه پرخطر قرار نمی‌گیرند، نیازی به تزریق واکسن آنفلوآنزا نیست.

در سراسر دنیا واکسن آنفلوآنزا در شهریور و مهرماه تزریق می‌شود، البته این موضوع به تغییرات آب‌وهوایی و شیوع بیماری نیز بستگی دارد.

با تاکید بر اینکه تزریق واکسن آنفلوآنزا مشکل ندارد، به این موضوع نیز تاکید می‌شود که در برخی افراد توجه به یکسری هشدارها ضرورت دارد، به‌طور مثال برای بعضی افراد مانند افراد حساس در تزریق‌های قبلی و مراجعان حساس به تخم‌مرغ باید تحت نظر پزشک واکسن را تزریق کنند. البته باید به این نکته اشاره کرد که اگر فردی به کرونا مبتلا شود، باید بعد از دو هفته از اتمام علایم بیماری اقدام به تزریق واکسن آنفلوآنزا کند.

«واکسن آنفلوآنزا از ۶ ماهگی به بعد تزریق می‌شود و طبق توصیه‌ها افراد دارای دیابت پیشرفته، بیماری ریوی و افراد بالای ۶۵ سال، خانم‌های حامله، بیماران رماتیسمی و مصرف‌کننده داروی سرکوب‌کننده ایمنی واکسن تزریق کنند، اما تزریق واکسن به هیچ عنوان برای همه ضرورت ندارد.